Sunday, October 18, 2009

CARA-CARA memilih sahabat.


NASIHAT yang boleh diikuti dalam membina persahabatan ialah sebagaimana pesanan al-Qamah (seorang sahabat Rasulullah saw) kepada anaknya:

Pertama,
Pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.

Kedua,
Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu, jikalauia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghitung-hitungkan (menyebutnya).

Ketiga,
Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai keburukan dirimu ia suka menutupinya.

Keempat,
Pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.

Kelima,
Sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang beratdia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.

Dalam memilih sahabat kita hendaklah memilih sahabat yang baik agar segala matlamat dan hasrat untuk memperjuangkan Islam dapat dilaksanakan ersama-sama sahabat yang mulia.

Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara : "Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan, lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu, hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu, ..dan dosa-dosa yang silam di sulami dengan taubat kepada Dzat yang Memiliki mu."




EID MUBARAK

Alhamdulillah..raya kali ini memang boleh katakan betul2 menggunakan peluang yang ada untuk menziarahi sanak saudara n rakan taulan...sebelum ni seingat saya tahun 2007, raya+stam...awal-awal lagi ustaz ustazah pesan..raya2 jugak..stam jangan dilupa..tengiang-ngiang lagi kata-kata dan peringatan tu di 2telinga ..memang duk rumah n x jalan ke mana2 sangat ketika2..tengok lemang nampak nahu saraf..tengok ketupat...nampak arudh qofiah...
tapi berbeza ngan sekarang...tahun ni sempat berkunjung di rumah kediaman sahabat di paya luas..untuk memenuhi hasrat 2 orang sahabat yang disayangi yang akan berangkat ke jordan...alhamdulillah berkesempatan juga mengunjungi mereka bersama keluarga setelah berhari raya di rumah sepupu x jauh dari sana..seronok rasanya bertemu dengan ke duanya...Masyitah n Fatimah az-Zahrah.. mungkin di masa akan datang kita akan bertemu kembali..selamat berjuang sahabat...

No comments: